پی جو
پی جو

تجربه‌ای نوین با نیسان قشقایی

وقتی نیسان قشقایی هم‌زمان با عرضه در سطح جهان پا به کشور ما گذاشت، نوید تجربه جدیدی در رانندگی را به ایرانیان می‌داد. زیرا کمپانی نیسان، در جایگاه بنیان‌گذار کلاس جدیدی در صنعت خودروسازی جهان به نام «کراس‌اوور کامپکت»، با ارائه این خودرو امکان تجربه‌ای جدید را نه‌تنها برای ایرانیان، بلکه برای تمام جهانیان فراهم ساخته بود و با ترکیبی موفق از خصایص کاربردی و مزیت‌های یک SUV با کابینی کوچکتر و عملکرد دینامیکی هاچ‌بک، تحولی شگرف را در این صنعت رقم زده بود. این ایده نیسان به‌قدری جسورانه بود که در ابتدای رونمایی از قشقایی، بسیاری آن را «کراس‌اوور عجیب» خطاب می‌کردند و دقیقاً درک نمی‌کردند که با چه خودرویی مواجه هستند! اما دیری نپایید که مزیت‌های این خودرو عیان گشت و ثمره طراحی مبتکرانه طراحان خلاق نیسان به بار نشست و هزاران فرم درخواست خرید در بازارهای جهانی برای نیسان قشقایی ثبت گشت. توفیقی هم‌سو با شعار «نوآوری و هیجان برای همه» نیسان، که دیگر خودروسازان را مجبور به پیروی از این خودروساز پیشرو کرد و عمده برندهای معتبر صنعت خودر به تولید کراس‌اوورهایی با ویژگی‌های مشابه قشقایی رو آوردند. به‌واقع راز این موفقیت چیست و دقیقاً چه ویژگی‌هایی در درون این خودرو نهفته است؟ در ادامه و در پاسخ به این پرسش، به برخی از ویژگی‌های نسل اول نیسان قشقایی اشاره شده است.

ویژگی‌های مثبت:

  • نیسان قشقایی در زمان عرضه در ایران، جدای از اینکه از نام نیک و برند محبوب «نیسان» بهره می‌برد، مجهز به مدرن‌‌ترین و کارآمدترین تجهیزات و امکانات ایمنی در دنیای صنعت خودرو بود. به‌طوری‌که، این خودرو با برخورداری از شش کیسه‌هوا، استفاده از ورقه‌های فولادی، سیستم‌ ترمز ABS پیشرفته و ترمز ضد قفل دارای توان بالا برای متوقف کردن خودرو و… بیشترین میزان ایمنی را برای سرنشینان فراهم آورده است. با بهره‌گیری از این امکانات ایمنی بود که قشقایی، پس از سپری کردن آزمون‌های مؤسسه معتبر Euro NCAP (کانون ایمنی اروپا)، توانست حداکثر امتیاز را به‌دست بیاورد و پنج ستاره برای ایمنی سرنشینان را از آن خود کند. دریافت چهار ستاره برای ایمنی کودکان حاصل ارزشیابی این مؤسسه معتبر اروپایی است. آزمون‌های این مؤسسه شامل: برخورد از جلو و جانب خودرو، برخورد احتمالی ناشی از انحراف خودرو، ایمنی برای کودکان سرنشین خودرو و حفاظت از عابر پیاده می‌شود.
  • در ساخت بدنه قشقایی از ورقه‌های فولادی مستحکم و با استحکام کششی بالا استفاده شده است. این میزان استحکامِ بدنه، منجر به عدم انتقال ضربه به سرنشینان و به حداقل رساندن انتقال ضربه به اتاق درپی تصادفات ناشی از برخورد جسم سخت و خودروهای دیگر از جلو و جناحین خودرو در تصادفات شدید می‌شود. از این حیث نیز، قشقایی کراس‌اوری با بالاترین سطح ایمنی محسوب می‌شود.
  • وقتی طراحان نیسان قشقایی ابعاد آن را به‌قدری کاهش داده‌اند که با طول ۴.۳ متری بدل به کوچکترین کراس‌اوور کمپانی نیسان و یکی از کوچکترین‌ها در میان تمامی برندها شده است، خودبه‌خود این خودرو برای مصارف درون‌شهری و تردد در شهرهای پُر ترافیک و شلوغی چون تهران مناسب‌تر از هر کراس‌اوور دیگری می‌شود. همین موضوع باعث شده که در هنگام پارک قشقایی، مشکلات دیگر خودروهای عظیم‌الجثه را نداشته باشید.
  • با وجود اینکه مدل‌های اولیه قشقایی چندان سواری نرم و فرمان‌پذیری مناسبی نداشتند، با تغییر سیستم تعلیق آن در سال ۲۰۱۰ میلادی، این مشکل رفع شد و دیگر نمی‌توان گفت که قشقایی سواری نرم و راحتی ندارد. به‌طوری‌که نسل اول نیسان قشقایی، به‌عنوان یک خودروی خانوادگی، خصوصاً پس از تغییرات صورت گرفته در سال ۲۰۱۰ میلادی، در تمامی گذرگاه‌ها، خیابان‌های درون‌شهری و برون‌شهری، بزرگراه‌ها، جاده‌های ناهموار در دل طبیعت و… قابلیت‌های حرکتی بسیار مطلوبی ارائه می‌کند و ضمن برقرای تعادل، سفر امن و با آرامشی را برای سرنشینانش به ارمغان می‌آورد.
  • با وجود ابعاد کوچک قشقایی به‌نسبت دیگر کراس‌اورها، کابین این خودرو فضای کافی در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد و طراحی هوشمندانه داخل اتاق باعث شده است که مشکلی از این بابت وجود نداشته باشد. ارتفاع قشقایی دید مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد و ضمن تسلط کامل بر اطراف، حس لذت‌بخشی را هنگام عبور از مناظر طبیعی و سفرهای برون‌شهری القا می‌کند.
  • علاوه‌بر وجود دو ردیف صندلی که برای نشستن چهار فرد بالغ مناسب است، در انتهای کابین قشقایی فضا برای دو صندلی اضافی و نشستن کودکان و افراد بالغی که قد بلندی ندارند، تعبیه شده است. این صندلی‌های ردیف آخر را می‌توانید بخوابانید و چیزی درحدود ۴۵۰ لیتر فضا به کابین اضافه کنید. این امکان برای صندلی‌های ردیف وسط نیز وجود دارد و با خواباندن ردیف دوم صندلی‌ها، چیزی درحدود ۹۱۵ لیتر فضای خالی افزایش می‌یابد. بی‌شک وجود چنین فضایی می‌تواند قابلیت‌های متعددی در شرایط مختلف داشته باشد و این خودرو را بسیار کاربردی‌تر از دیگر خودروها بکند.
  • هنگامی که نزدیک به یک دهه پیش قشقایی وارد ایران شد، برخورداری از امکاناتی چون: سیستم کنترل دینامیکی، سنسور باران، کامپیوتر سفری، گرم‌کن صندلی‌های جلو، پشت‌سری‌های فعال‌شونده صندلی‌ها، سیستم کنترل هوشمند سرعت، سیستم صوتی مجهز به ۶ چنجر و ۷ بلندگو و ساب‌ووفر با قابلیت پخش به‌صورت MP3 و… بسیار حائز اهمیت و همسو با آخرین آپشن‌های ارائه‌شده در صنعت خودروسازی آن زمان بود و بسیاری از ایرانیان، استفاده و بهره‌مندی از چنین امکاناتی را برای اولین‌بار با نیسان قشقایی تجربه کردند. به این موارد می‌توانید امکاناتی نظیر: سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع دوگانه برای قسمت جلو و عقب به‌صورت اتوماتیک، تنظیم برقی صندلی‌ها، چراغ‌های زنون اتوماتیک، سان‌روف، کروز کنترل، سیستم شست‌وشوی چراغ‌های جلو، سنسور پارک عقب و… را برای مدل‌های بعدی نسل اول قشقایی اضافه کنید.

ویژگی‌های منفی:

  • توقف واردات و وجود موانع و مشکلات متعدد بر سر راه شرکت‌ها و نمایندگی‌های واردکننده نیسان قشقایی و لوازم یدکی و مصرفی آن، یکی از معضلات پیش روی دارندگان این خودرو است. زیرا مباحث مرتبط با تحریم‌ها و نوسانات قیمت ارز، علاوه‌بر تأثیر روی قیمت فروش خودرو، منجر به افزایش قیمت لوازم و ایجاد مشکل در دسترسی به لوازم شده است. خصوصاً اینکه، نیسان قشقایی بیشتر از آنکه خودرویی ژاپنی باشد، کراس‌اووری انگلیسی است و بسیاری از قطعات آن در خاک بریتانیا تولید و مونتاژ می‌شود. فراموش نکنیم که علاوه‌بر طراحی و مهندسی این خودرو در دفتر اروپایی نیسان، تولید آن نیز در «کارخانجات بریتانیایی نیسان» انجام می‌شود. روابط سیاسی، و به‌تبع تجاری، بین ایران و انگلستان نیز چندان مثبت نیست و کاملاً مؤثر از تحریم‌هاست.
  • با وجود اینکه نیسان قشقایی در زمره خودروهای شاسی‌بلند کامپکت قرار می‌گیرد، چندان برای استفاده به‌صورت آفرود موردتوجه قرار نگرفته است و عمده مصرف آن برای ترددهای درون شهری و مسافرت‌های اتوبانی است و نباید از آن عملکرد آن‌چنانی در خارج از جاده انتظار داشت.
  • اگر رانندگی با قشقایی را تجربه کرده باشید، بی‌شک موقع حرکت به‌صورت دنده‌عقب، متوجه دید محدود آن شده‌اید. عدم تسلط هنگام رانندگی با دنده‌عقب، ناشی از نوع طراحی پنجره‌های کوچک آن است.
  • در تیپ SE امکانات رفاهی و جانبی‌ای چون: سیستم تهویه هوای مطبوع اتوماتیک، چراغ مه‌شکن جلو، سنسور پارک خودرو، سیستم کروز کنترل و… وجود ندارد و این تیپ فاقد چنین آپشن‌هایی است که امروزه برای تمامی خودروهای مدرن الزامی به‌نظر می‌رسد. این امکانات تنها برای تیپ LE دردسترس است.
  • در بحث ایمنی و در بخش برخورد با عابران پیاده، نیسان قشقایی نتوانسته است که همچون دیگر مباحث مرتبط با ایمنی خودرو، عملکرد قابل‌قبولی داشته باشد و تنها موفق به دریافت دو ستاره از چهار ستاره موجود (حد وسط) برای ایمنی در برخورد با عابران پیاده از مؤسسه Euro NCAP شده است.