پی جو
پی جو

رانندگی در اوج تکنولوژی روز

اگر می‌خواهید بدانید بنز یعنی چه، باید نگاهی به مرسدس‌بنز کلاس E بیاندازید؛ جایی که متولیان این کمپانی سعی کرده‌اند هر هنر و تکنولوژی را که دارند یک‌جا گرد آورند. بخشی از تکنولوژی‌هایی را که در نسخه‌های جدیدتر این کلاس به‌کار رفته، هیچ‌کجا مشاهده نخواهید کرد و شاید فقط باید در سایت‌ها و مجلات بخوانید. بی‌خود نیست که قیمت این نسخه‌های نسبتاً به‌روز خودروها در بازار آزاد سر به فلک کشیده و از ۱.۵ میلیارد تومان نیز عبور کرده و در جایی کم‌تر از ۲ میلیارد تومان می‌ایستند.

متولد ماه ژوئن
مرسدس‌بنز برندی کاملاً محترم و بااقبال است که آلمانی‌ها حسابی به آن افتخار می‌کنند. این برند البته قبل از این‌که نام مرسدس‌بنز را یدک بکشد، نام‌های دیگری داشت. اما از سال ۱۹۲۶ بود که شرکت‌های قبلی گرد هم آمدند و این کمپانی ماندگار را ایجاد کردند. تاریخ این شکل‌گیری در ۲۸ ژوئن ۱۹۲۶ بود که ثبت شد تا برای همیشه در تاریخ خودروسازی جهان باقی بماند.

از خودروی اقتصادی به خودروی لوکس
قاعده نام‌گذاری کلاس E اقتصادی بودن به‌واسطه سوخت مناسب بود. مرسدس ابتدا در این کلاس و در دهه ۵۰، تولید چنین خودروهایی را شروع کرد. اما از دهه ۶۰ به بعد بود که این کلاس به‌دلیل مدل لوکس و اسپرتی که در آن شکل گرفته، شهرت جهانی پیدا کرد و تبدیل به نوعی سدان نیمه‌لوکس و لوکس شد. وقتی از مرسدس‌بنز کلاس E صحبت می‌کنیم، بهتر است درک کنیم که نسل‌های این خودرو از دهه ۷۰ به بعد شکل گرفتند. جدیدترین نسل‌های آن،‌ که در بازار موجودند، نیز نسل‌های چهارم و چهارم به بعد هستند که شامل ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳، ۲۰۱۴ الی ۲۰۱۶ و سرانجام ۲۰۱۷ به بعد می‌شوند. اما طبیعی است که همه نسل‌های این خودرو را در ایران می‌توانید پیدا کنید؛ چون به‌واسطه حسن شهرتی که بنز داشته، اقبال خوبی هم به آن وجود داشته است.

نسل‌های نزدیک به ما
نسل سوم مرسدس‌بنز کلاس E را با عنوان خودروهای پلیس می‌شناسیم. همچنین نمونه‌های سدان و کوپه و کروک این خودرو هم به بازار ایران ورود پیدا کردند. تااین‌که در سال ۲۰۰۹، نسل چهارم این کلاس معرفی شد. در سال ۲۰۱۴ نیز فیس‌لیفت این خودرو معرفی و راهی ایران شد. مدل ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ این خودرو، در پکیج‌های E200، E250ٍ، E300 و E350 وجود داشتند که تفاوت آن‌ها غالباً‌ به تفاوت حجم پیشرانه مربوط می‌شد. در سال ۲۰۱۴، عرضه فیس‌لیفت نسل چهارم این کلاس، که تغییراتی در چراغ‌های خود داشت، با مشکل قانون منع خودروهای لوکس روبه‌رو شد. به همین دلیل نسخه‌های اتاق W212 این خودرو با پیشرانه‌های ۴ سیلندر توربو وارد کشور شد. این تیپ نیز دارای دو مدل E200 و E250 بود. این سدان لوکس امکاناتی خیره‌کننده داشت، ولی به همین نسبت رقبایی قدرتمند را هم از سرزمین مادری‌اش پیش روی خود می‌دید.

قیمت‌های نجومی برای خودروهای باارزش
سرانجام مدل ۲۰۱۷ این کلاس نیز وارد ایران شد و در بازار خودرو عرض اندام کرد. نسخه پایه این مدل E200 تولید ۲۰۱۶ بود. تفاوت عمده همه این موارد نیز از حجم پیشرانه‌ها می‌آید که با توجه به عددی که در نام‌گذاری آن‌ها مشاهده می‌شود قابل حدس است. قیمت این خودرو نیز در مدل‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳، بین ۷۵۰ میلیون تا ۸۵۰ میلیون تومان (در بهمن‌ماه ۹۷) نوسان دارد. در نسخه‌های قبل‌تر نیز می‌توان قیمت‌های مختلفی را به‌نسبت سال ساخت پیدا کرد ازجمله ۱۵۰ میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان. سایت‌های معتبر خودرو نیز قیمت ۲۰۱۷ نسل جدید و همچنین نیوفیس آن را در پکیج‌های ۲۰۰ و ۲۵۰، از ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعلام کرده‌اند.