پی جو
پی جو

راهنمای خرید خودرو از ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون

با ۵۰۰ میلیون تومان چه ماشینی بخریم؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که در روزگاری نه‌چندان دور با داشتن ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان پول می‌شد بهترین و به‌روزترین خودروهای جهان را صاحب شد. اما حالا قیمت‌ها سرسام‌آور تغییر کرده‌اند و با این پول می‌توان یک اتومبیل متوسط تهیه کرد. در ضمن یادمان باشد این روزها ممکن است خودروها دو ماه متوالی یک قیمت واحد را در بازار اتومبیل کشورمان ثبت نکنند. بنابراین بعد از تأمین پول کافی برای خرید اتومبیل، بهترین کار تعلل نکردن و سرعت در تصمیم‌گیری است. در این مواقع، وجود راهنمایی جامع برای تصمیم‌گیری بسیار کارآمد و سرعت‌بخش خواهد بود. آنچه در ادامه می‌خوانید راهنمای خرید خودرو از ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است. در این راهنما سعی شده تا بهترین‌ خودروهای موجود در بازار در این بازه قیمتی (تا اواخر شهریور ماه ۱۳۹۹) را به شما معرفی کنیم.

راهنمای خرید خودرو از ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون؛ صفر یا کارکرده؟

برخی از خریداران در هر صورتی تمایل دارند که خودروی صفر خریداری کنند و میانه خوبی با خودروهای کارکرده ندارند. اگر از آن دسته خریداران هستید، باید بدانید در این بازه قیمتی انتخاب‌های چندانی ندارید و متاسفانه امروز با این هزینه در کنار تعدادی از تولیدات داخلی مانند پژو پارس و ۲۰۷ دنده اتوماتیک، تنها برخی خودروهای چینی را می‌توانید تهیه کنید.

در میان خودروهای صفر چینی موجود در بازار مدل‌هایی از چری، ام‌وی‌ام و چانگان CS35 در این باره قیمت هستند. البته نمونه‌های مونتاژی و دست دوم رنو ساندرو استپ‌وی اتوماتیک، ساندرو اتوماتیک نیز گزینه‌های مناسبی برای خرید خودرو از ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان هستند. حال در بین این انتخاب‌ها کدام می‌توانند بهترین باشند.



چانگان CS35 (مدل ۹۸)

قیمت: حدود ۵۰۰ میلیون تومان

چند سالی می‌شود که شاسی بلندها در بازار کشور محبوبیت بسیاری پیدا کرده‌اند و این روزها بسیاری علاقه دارند در بین گزینه‌های موجود، تا حد امکان یک شاسی بلند قابل قبول تهیه کنند.

اگر از این افراد هستید، تنها انتخاب‌های پیش روی‌تان نسخه‌های چینی است. البته حتی شاسی‌بلندها و کراس‌اوورهای شهری چینی زیر ۵۰۰ میلیون نیز جمعیت چندان گسترده و پرجمعیتی ندارند. در بین آن‌ها نسخه‌های اتوماتیک ام‌وی‌ام X22 و X33 و دانگ فنگ H30 کراس نمونه‌های قابل قبول‌تری در بازه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان هستند.

برای خرید خودرو از ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون چانگان CS35 دست دوم گزینه‌ مناسبی محسوب می‌شود. از نظر ما، در این بین چانگان CS35 ارزش خرید بالایی دارد. این خودرو، به دلیل طراحی ظاهری قابل قبول و به روز، عملکرد فنی مناسب، تجربه رانندگی رضایت‌بخش و بیش از همه امکانات رفاهی کامل‌تر از رقبا، انتخاب مناسب‌تری به نظر می‌رسد. مصرف ترکیبی ۷.۲ لیتر در هر صد کیلومتر نیز از گزینه‌های مثبت دیگر این خودرو است؛ هر چند که جعبه‌دنده‌اش از تکنولوژی قدیمی بهره می‌گیرد و امکاناتش به نسبت رقیبش یعنی جک S3 کمتر است.

جک J4

قیمت: حدود ۳۷۰ تومان

برای خرید خودرو از ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان، در کلاس سدان‌های شهری گزینه‌های بیشتری برای انتخاب وجود دارد. گزینه‌های شناخته شده در این رنج قیمت بسترن B30، برلیانس H330 و زوتی آریو دنده اتوماتیک هستند. این خودروها که همه در فاصله ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون عرضه می‌شوند، از بازار خرید و فروش دست دوم خوبی نیز برخوردارند که این نکته در ایران از مزایای هر خودرویی محسوب می‌شود. اما شاید بهترین صفر مونتاژی در این کلاس، جک J4 باشد.

این خودرو با تجهیز به گیربکس CVT با حالت‌های اسپرت و جاده لغزنده و فنربندی نرم و عملکرد رضایت‌بخش سیستم تعلیق از سدان‌های سایز کوچک خوش ساخت، مونتاژ داخل محسوب می‌شود. البته نباید خدمات پس از فروش خوب کرمان‌موتور، نمایندگی رسمی جک در ایران را نیز نادیده گرفت. J4 با مصرف ۶.۴ لیتر در هر صد کیلومتر سدانی اقتصادی به حساب می‌آید. البته این سدان با انتقاداتی هم روبرو بوده. برای مثال کمبود امکانات این خودرو به نسبت بسترن B30 و آریزو ۵ یا عرضه محدود این خودرو که سبب سخت پیدا شدن برخی از قطعاتش شده، مورد انتقاد برخی افراد قرار گرفته است.



پژو ۴۰۷ (مدل ۲۰۰۹)

قیمت: حدود ۳۷۰ میلیون

اما ممکن است شما در بین افرادی باشید که خرید خودروی داخلی را به نمونه‌های غیر قابل اعتماد مونتاژی یا وارداتی ترجیح دهید. البته که در حال حاضر خودروی صفر واردتی در این رنج قیمت پیدا نمی‌شود، اما شاید فکر کنید که ریسک توقف تولید خودروهای مونتاژی در اثر فشار تحریم‌ها و نبود قطعات یدکی آن‌ها به برتری‌های نسبی‌شان نمی‌ارزد و همچنان در بین تولیدات داخلی به دنبال نمونه‌ای قابل قبول باشید.

پژو ۴۰۷ اتوماتیک صندوقدار، پژو پارس دنده اتوماتیک، تندر ۹۰ اتوماتیک و دنا پلاس دنده‌ای توربوشارژ احتمالاً بهترین گزینه‌های موجود در بازار داخلی در این رنج قیمت هستند. پارس‌تندر و تندر ۹۰ اتوماتیک به دلیل کیفیت فنی بهتر، دنا پلاس و پژو پارس به منظور بازار خرید و فروش نسخه‌های کارکرده و پژو ۴۰۷ اتوماتیک صندوقدار به واسطه ظاهر جذاب‌تر پیشنهاد می‌شوند.

البته ۴۰۷ صندوقدار دنده اتوماتیک مزایایی همچون فضای کابین جادار در عین بدنه نه چندان بزرگ و صندوق بار بزرگ را نیز دارا است. همچنین این خودرو، نسبت به سایر تولیدات داخلی، از کیفیت ساخت خوبی بهره می‌برد و تجربه رانندگی بهتری نیز دارد. مصرف سوخت ۲۰۷ صندوقدار اتوماتیک ۷.۳ لیتر در هر صد کیلومتر است.

ناگفته نماند که پژو ۴۰۷ خودرویی است که قطعاتش به راحتی در بازار پیدا نمی‌شود و تعمیرکاران زیادی به آن مسلط نیستند. همین باعث شده تا پژو ۴۰۷ بازار دست دوم داغی نداشته باشد.

چری آریزو ۵ دنده‌ای لاکچری

قیمت: حدود ۴۲۰ میلیون تومان

آریزو ۵ از سدان‌های کوچک شهری با طراحی زیبا و قابل قبول موجود در بازار است که گزینه مفرون به‌صرفه‌ای برای خرید خودرو از ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان محسوب می‌شود. آریزو ۵ از آن دست چینی‌هایی است که به خوبی پیشرفت چشمگیر زبان طراحی خودروسازان این کشور را بیان می‌کنند.

نمونه صفر آریزو ۵ در حال حاضر با قیمت ۴۲۰ میلیون خرید و فروش می‌شود. موتور یک و نیم لیتری آن برخلاف هم‌وطنانش از توان و گشتاور خوبی برخوردار است و با تولید ۱۱۶ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۴۱ نیوتن‌متر مشکل همیشگی کشش ضعیف چینی‌های قدیمی‌تر را ندارد. فضای کابین، امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی خودرو نیز از مزایای دیگر آن محسوب می‌شوند.

همچنین چری از خدمات پس از فروش رضایت‌بخش مدیران‌خودرو برخوردار است. نقطه ضعف آریزو ۵ را می‌توان ضعف سیستم فنربندی آن و عملکرد جعبه دنده آن دانست. آریزو ۵ از پرفروش‌های بازار است و خرید و فروش خوبی دارد. نمونه‌های صفر آن اکنون در بازار به راحتی پیدا می‌شود.


دانگ‌فنگ H30 کراس (مدل ۱۳۹۸)

قیمت: حدود ۴۳۰ میلیون تومان

پرآپشن‌ترین گزینه برای خرید خرید خودرو از ۳۰۰ میلیون تا ۵۰۰ میلیون، به‌رغم قیمت پایین‌تر همین استیشن‌واگن چینی یعنی دانگ فنگ H30 کراس است. خودرویی با پلتفرمی از پژو، موتوری از پژو و یک گربکس که گویا ساخت ژاپن است و خوب کار می‌کند.
طرح کلی بدنه هم خوب است و کابینش هم قابل تحمل است. منتها کیفیت مونتاژ بعضا جالب نیست و بعد از چند سال در برخی نقاط خود را بروز می‌دهد. همچنین، فرمان‌پذیری ضعیف و مصرف سوخت بالا در شهر هم از سایر نقاط ضعف این خودرو محسوب می‌شود.


پژو ۲۰۷ فول اتومات (مدل ۱۳۹۹)

قیمت: حدود ۴۵۰ میلیون تومان

پژو ۲۰۷ اتوماتیک با فروش بالایی که در دو سال ۹۷ و ۹۸ داشته به یکی از مهره‌های مهم ایران‌خودرو در بازار هاچ‌بک‌های آپشنال تبدیل شده و انتخاب خوبی برای خرید خودرو از ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است.

این خودرو که در نسخه فول اتومات به غیر از رینگ و لاستیک مخصوص به آینه‌های برقی، سیستم مالتی‌مدیا و صفحه لمسی، دنده اتومات، بلوتوث، فرمان برقی، سنسور دنده عقب و کروز کنترل مجهز است، کیفیت ساخت بهتری نسبت به ۲۰۶ معمولی داشته و با توجه به چهره اغراق‌آمیزی که دارد بین جوانان و زنان به شدت پرطرفدار است.

پژو ۲۰۷ که استهلاک کمتری نسبت به ام‌وی‌ام ۳۱۵ یا برلیانس ۳۲۰ دارد، یکی از خوش‌دست‌ترین خودروهای این گزارش است که لذت رانندگی بالایی دارد. با این حال، از معایب آن هم می‌توان به کیفیت غربیلک فرمان، ناپایداری در پیچ‌های تند و قیمت لوازم یدکی‌اش گفت.

با ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان چه ماشینی بخریم؟ 

اگر ترجیح به خرید خودرویی اصیل‌تر می‌دهید و به دنبال یک نمونه سلامت و کم‌کارکرد در بین دست دوم‌های موجود از کمپانی‌های معتبر هستید، باید گفت گزینه‌های انتخابی شما به ندرت از تولیدات ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ بالاتر می‌روند.

مایه تاسف است که باید گفت حتی تولیداتی مانند اسپورتیج ۲۰۱۰ و مورانو ۲۰۰۸ نیز قیمتی حدود ۵۵۰ تا ۶۵۰ میلیون دارند. قیمت دقیق این خودروها در این رنج با توجه به سلامت و کارکرد خودرو تعیین می‌شود. به گفته کارشناسان ممکن است قیمت‌ها بالاتر باشد،اما پایین‌تر هرگز. در این بین همچنین تقریباً محال است که شاسی‌بلند سلامت کارکرده خارجی با قیمتی کمتر از ۵۰۰ میلیون‌تومان پیدا کنید. بنابراین سرراست سراغ سدان‌های موجود می‌رویم.

کیا سراتو (مدل ۲۰۱۰)

قیمت: حدود ۴۵۰ میلیون تومان

سراتو ۲۰۱۰ نسل دوم از این کامپکت کره‌ای است. مزیت این نسخه به مدل‌های سال‌های ۲۰۱۵ موجود در ایران، وارداتی بودن آن‌ها است. چرا که در فاصله سال‌های ۹۴ تا ۹۷ سراتو در ایران توسط سایپا مونتاژ می‌شد. ناگفته نماند اکنون همین نسخه‌های مونتاژی قیمتی فراتر از ۵۰۰ میلیون دارند. اما به طور کلی بسیاری معتقدند که خودروهای وارداتی هرچند قدیمی‌تر، بهتر از مدل‌های مونتاژی هستند. به خصوص زمانی که قصد خرید خودروی کارکرده داریم.

سراتو ۲۰۱۰ همچنان از ظاهری جذاب و قابل قبول نسبت به مدل‌های روز داخلی برخوردار است. همچنین در بخش فنی از هماهنگی خوبی بین موتور و گیربکس بهره می‌برد و عملکرد سیستم تعلیق و هندلینگ آن نیز قابل قبول است. مصرف این خودرو ۶.۶ لیتر در هر صد کیلومتر است. سراتو از کیفیت متریال خوبی در کابین بهره نمی‌برد اما با این وجود به دلیل کیفیت ساخت بالا، همچنان بعد از ۱۰ سال کابین کم‌صدا و مناسبی دارد. همچنین در خصوص تعمیرات و تامین قطعات یدکی این خودرو به سبب سال‌ها مونتاژش در داخل نگرانی خاصی نخواهید داشت.

از معایب این خودرو هم باید به کیفیت ضعیف‌ترش نسبت به مزدا ۳ و سیستم تعلیق عقب خشک آن اشاره کرد. نمونه‌های سلامت و کم کارکرد سراتو این روزها بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

هیوندای سوناتا (مدل ۲۰۱۰)

قیمت: حدود ۴۵۰ میلیون تومان

این خودرو که نسل پنجم از سوناتا و عرضه شده در ۲۰۰۵ است، در سال ۲۰۰۸ تحت فیس‌لیفت قرار گرفت و نسخه وارد شده به ایران همین نمونه بازطراحی شده است.

سوناتا نسل پنجم از همان ابتدای ورود به کشور، به دلیل ظاهر جذابش مورد استقبال فراوانی واقع شد. از قدرت ۱۶۲ اسب بخاری موتور ۲.۴ لیتری این خودرو که بگذریم، باید به امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی خوبش اشاره کنیم. سوناتا ۲۰۱۰ توانسته در تست رانندگی و تصادف یورو انکپ در دو بخش حفاظت از سرنشین بزرگ‌سال و حفاظت از سرنشین خردسال ۴ امتیاز از ۵ را دریافت کند. در واقع باید گفت برتری اصلی این خودرو در ایمنی و امکانات رفاهی آن نهفته است.

از معایب سوناتا باید به استهلاک فنی و کیفیت کابین پایین‌تر از انتظارش اشاره کرد. سوناتا ۲۰۱۰ را این روزها در قیمتی بین ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون می‌توان خریداری کرد.

نیسان ماکسیما (مدل ۲۰۱۰)

قیمت: حدود ۴۵۰ میلیون تومان

ماکسیما از جمله تولیدات محبوب نیسان ژاپن در ایران است که در تمام طول سال‌های حضورش در کشور، به عنوان اسطوره‌ای قدرتمند و بی‌رقیب شناخته می‌شد. ماکسیما نیز از جمله خودروهای وارداتی است که نسخه‌های مونتاژی آن در بازار عرضه شد و باز هم بسیاری معتقدند «حالا که قرار است کار کرده بخریم، بهتر است مدل وارداتی باشد».

این خودروی خوش ساخت، هنوز از بازار دست دوم خوبی برخوردار است و با وجود قیمت بالای تعمیرات و لوازم یدکی، همچنان گزینه خوبی در این بازه قیمتی محسوب می‌شود. چرا که ماکسیما نیز مانند دیگر تولیدات ژاپنی به ندرت نیاز به تعمیرات جدی پیدا نمی‌کند. بنابراین خرید یک نسخه سلامت آن می‌تواند انتخاب خوبی در بازه قیمتی ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون باشد. هرچند که مصرف شهری بالا و کمبود امکانات رفاهی از جمله ایراداتی است که به این خودرو گرفته می‌شود.

موتور ۳ لیتری ۶ سیلندر ۲۴ سوپاپ ماکسیما توان تولید ۲۲۷ اسب بخار قدرت و ۲۸۸ نیوتن‌متر گشتاور دارد که حتی این روزها نیز چنین قدرت و گشتاوری را در کمتر خودروی خارجی شاهد هستیم.

خرید خودرو از ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان؛ آخر چی بخریم؟

متاسفانه با بالارفتن قیمت ارز و اعمال تحریم‌ها بر کشورمان، بازار خودروی کشورمان روزهای خوشی را تجربه نمی‌کند. همانطور که در ابتدای متن هم گفتیم شاید زمانی با این مبالغ می‌توانستیم بهترین خودروها را سوار شویم، اما اکنون تعداد محدودی خودروی صفر که عموما هم چینی هستند گزینه‌های پیش‌رویمان است. اگر هم با خرید خودروی کارکرده مشکلی ندارید، مواردی که در این فهرست نام برده‌ایم شاید بهترین انتخاب‌ها در بازه قیمتی ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان باشند.

متاسفانه راه چاره دیگری وجود ندارد و وضع فعلی بازار خودرو به این شکل است. در راهنمای خرید خودرو از ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان تمام تلاش ما بر این بوده است که خودروهایی که ارزش خرید بالایی نسبت به رقبایشان دارند را به شما معرفی کنیم. بنابراین خودروهای معرفی شده در این راهنما همگی از استانداردهای قابل‌قبولی برخودارند و تصمیم نهایی شما باید بر اساس سلیقه و بودجه‌ای که در نظر دارید، گرفته شود.