پی جو
پی جو

چینیِ مشابه لکسوس RX350

BYD S6 نخستین شاسی‌بلند ساخت کمپانی بی‌وای‌دی چین است که نخستین بار در سال ۲۰۱۰ در نمایشگاه خودروی گوانجو رونمایی شد و از سال ۲۰۱۱ بر روی خط تولید قرار گرفت. BYD S6 در کشور چین توانست به یک موفقیت عظیم دست پیدا کند، این خودرو با استقبال بسیار خوبی در بازار چین روبه‌رو شد و توانست رکورد فروش یک شاسی‌بلند چینی را به نام خود ثبت کند. BYD S6 در سال ۱۳۹۵، توسط شرکت کارمانیا به بازار ایران راه پیدا کرد. این خودرو می‌توانست با ورود به بازار ایران یک تهدید جدی برای رقبایی باشد که پیش از این در بازار حضور داشتند ولی بنا به دلایلی موفق به این امر نشد و نتوانست موفقیت‌های گذشته خود را تکرار کند.

طراحی و امکانات
شرکت BYD پلتفرم این خودرو را که پیش از این متعلق به لکسوس RX350 بود، از تویوتا خریداری کرد و BYD S6 را براساس آن شکل داد، به همین دلیل نمی‌توان این خودرو را از نظر طراحی یک خودروی مستقل دانست. البته این‌که BYD S6 براساس پلتفرم یک خودروی معروف طراحی شده است برای مشتریان احتمالی آن هیجان‌انگیز خواهد بود، زیرا با قیمت به‌مراتب کم‌تر می‌توانند خودرویی شبیه به RX350 داشته باشند. در نمای روبه‌رو، ظاهر خودرو نسبتاً ساده است. چراغ‌های جلو با ظاهری ساده و البته شیک ارتباط خوبی با جلوپنجره خودرو برقرار کرده‌اند و از نظر پهنا و شکل طراحی با هم هماهنگ هستند. سپر بزرگ S6 نیز موجب شده این خودرو از نمای روبه‌رو عضلانی و قدرتمند به‌نظر برسد. در نمای کناری S6 ساده به‌نظر می‌رسد و تغییرات زیادی را نسبت به لکسوس در آن شاهد هستیم و خطوط حجم‌دهی به‌کاررفته در RX350 در S6 کم‌تر دیده می‌شود. نمای عقب S6 بسیار ساده است و هیچ‌چیز هیجان‌انگیزی به‌غیر از اسپویلر عقب دیده نمی‌شود. درِ صندوق بسیار ساده طراحی شده و هماهنگی خاصی نیز با سپر عقب ندارد. البته در مقایسه با خودروهای چینی بازار و به‌لطف طراحان ژاپنی می‌توان گفت BYD S6 در مجموع طراحی قابل‌قبولی دارد.

خلاف طراحی خارجی، کابین این خودرو شباهت زیادی به لکسوس RX350 ندارد. طراحی داشبورد ساده و تعداد زیادی کلید روی آن به‌کار رفته است. استفاده گسترده از رنگ نقره‌ای در قسمت‌های مختلف کابین جلب‌توجه می‌کند. BYD در این خودرو به تقلید از لکسوس دسته‌دنده را نزدیک به داشبورد قرار داده تا فضای بیش‌تری بین صندلی‌ها وجود داشته باشد. کیفیت متریال استفاده‌شده در کابین اگرچه در بهترین حالت نیست ولی در مقایسه با خودروهای چینی هم‌رده‌اش رضایت‌بخش است. ابعاد کابین نیز مناسب است و برای پنج سرنشین بلندقد جای کافی دارد.

BYD S6 به امکانات رفاهی و ایمنی متعددی مجهز است و ازجمله این امکانات می‌توان به سیستم‌های ترمز ABS-EBD-BOS، شش عدد کیسه‌هوا، نمایش‌گر ۷ اینچی، سیستم صوتی با ۹ بلندگو و کنترل از روی فرمان، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، کروز کنترل، صندلی هشت‌جهته راننده با تنظیمات برقی، سیستم تهویه مطبوع دوگانه، دوربین عقب و زیر آینه شاگرد، سان‌روف دوحالته، چراغ روز و سنسور پارک جلو و عقب اشاره کرد.

مشخصات فنی
در ایران BYD S6 با پیشرانه ۲۴۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر تنفس طبیعی عرضه می‌شود. این پیشرانه توان تولید ۱۶۴ اسب‌بخار قدرت و ۲۲۹ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. جعبه‌دنده به‌کاررفته در این خودرو یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک دوکلاچه با قابلیت تیپ ترونیک است که نیروی پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. این خودروی ۱۷۰۰ کیلوگرمی می‌تواند در ۱۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد و حداکثر سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو نیز در حدود ۱۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.